밀납 조각에 대한 작가의 설명


밀납 조각의 제작 과정은 다음과 같다. 미리 만들어둔 3~4mm 두께의 판들(벌집에서 꿀벌들의 꿀을 제거하고 남은 연노랑색의 고체에, 손으로 만져서 체온에 의해 변형이 가능하도록 송진과 올리브유 등을 섞어 만듦)을 나이프와 인두 등을 사용해서 떼고, 자르고, 붙이고, 또 직접 손으로 형태를 만들어가는 과정을 거쳐 밀납 조각의 원형을 만든다. 이 밀납 원형을 정밀 주조 방법을 통해 청동으로 주조한 후, 작가가 오랜 기간 동안 연구한 파티나로 색깔을 입혀 최종작을 만든다.

원형 제작에 점토와 같이 흔히 사용되는 기타 재료가 아닌 밀납을 사용하는 이유는, 밀납으로써 점토로 만들 수 없는 까다로운 형상들을 쉽게 만들 수 있기 때문이다. 밀납은 점토로는 만들 수 없는 2~3mm의 가느다란두께를 가진 형상들이나속이 뚫린 열린 형상들처럼 복잡하고 다양한 세밀한 조각들을 만들 수 있는 재료이다. 그리고 예민한 손맛을 표현하는 데 알맞다. 이러한 재료의 장점 덕에 형상에대한 작가의 상상력도 확장된다.

그러나 30~50cm이상의 크기는 온도나 형상의 하중에 의해 변형되기 쉬워 주의를 요한다는 단점이 있어, 소품 제작에 최적화된 재료이다. 이 뚜렷한 한계 때문에 밀납으로 직접 조각하는 조각가가 세계적으로 매우 드물다.

Artist's Commentary on Creating Bronze Sculptures
from Direct Lost-Wax Casting

The process of creating my bronze sculptures involves several detailed steps. First, I prepare wax sheets with a thickness of 3-4mm.These sheets are made by mixing beeswax—a solid, light-yellow residue left after removing honey from beehives—with pine resin, olive oil, and other substances to create a material that can be easily shaped by hand. I cut, detach, and join these sheets using knives, soldering irons, and the warmth of my hands to sculpt the prototypes. These prototypes are then cast into bronze sculptures using precision lost-wax casting methods. As the last step, I apply patina to the bronze sculptures, a coloration technique I have researched over an extended period, to complete the final work.

I use wax instead of more common materials like clay for creating prototypes because wax allows for sculpting intricate shapes that are difficult to achieve with other materials. Wax can form complex sculptures, including shapes with thin thicknesses of 2-3mm or open shapes with holes. It is also ideal for expressing delicacy of hand sculpting. The advantages of this material expand my imagination on shaping forms.

However, wax has the drawback that sculptures larger than 30-50cm are susceptible to deformation due to temperature or structural stress, requiring careful attention. Therefore, wax is more suitable for smaller-scale sculptures. Due to this inherent limitation, sculptors who work directly with wax are quite rare worldwide.

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